click
 
نرم افزار شبکه هک امنیت دانلود ترفند اینترنت آموزش جاوا کامپیوتر موبایل

پیشگفتار

حدود دو دهه پیش – یعنی زمانی که افراد مجبور بودند ساعتها پشت دستگاه پانچ ، کارت پانچهای متعددی را برای یک برنامه کوچک آماده کنند – شاید اصلاً گمان نمی کردند که روزی این کامپیوتر عظیم الجثه به اندازه یک کتاب در آید ، وارد زندگی آنها شود و آنها بتوانند با فشردن چند کلید ، کالایی را از آن سر دنیا بخرند یا حجم زیادی از پول را از یک حساب به حساب دیگر انتقال دهند . بع=ه هر حال نرخ رشد در حوزه فناوری اطلاعات در این دو دهه اخیر ، چنان بالا بود که خیلی از آنهایی که عادت به پویایی نداشتند ، از این قافله جا مانند . در یک نگاه شاید بتوان گفت که امروزه زمان زیر زره بین رفته است . امروزه زمان ، زمان میلی ثانیه هاست ، اگر در موتور گوگل جستجو کرده باشید ( که حتما به دفعات این کار را انجام داده اید ) مشاهده کردید که این موتور جستجو گاه در کسری از ثانیه از ان سر دنیا – یعنی از دره سیلیکون – شما را به خواسته هایتان می رساند . این ضریب تغییر بالا ، امروزه جزء لاینفک فناوری اطلاعات می باشد و موجب شده است امروزه مؤعلفه های قدرت از سمت پول ، توان نظامی و .... به سمت دانش سوق داده شود و پارادیمی مهم و جدید در حوزه اقتصاد مطرح شود . این پارا دایم چیزی جز اقتصاد دانش محور نیست .

 

  

1-         تجارت الکترونیکی چیست ؟

تجارت الکترونیک واژه‌ای است که برای تجارت از طریق سیستم‌های اطلاعاتی، ارتباطی بکار می‌رود. تجارت الکترونیک با وجود این که مدت زمانی زیادی از عمر آن نمی‌گذرد ولی نقش بسزا و چشم گیری در زندگی روزمره ما به عهده گرفته‌است به طوری که اجتناب از آن کار آسانی نیست. یکی از ساده‌ترین و کار آمدترین نقش تجارت الکترونیک در زندگی روزمره کاربران اینترنتی، خرید و فروش اجناس و تبادل وجوه مربوطه از طریق کارتهای هوشمند می‌باشد.

تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات, ، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است که به سازمانها, بنگاهها ,شرکت ها , عامه مردم ,دولت و..... اجازه می دهد که اطلاعات خدمات و کالاهای خود را بهینه تر آسانتر و سریع تر با استفاده از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت عرضه دارند. تجارت الکترونیک، تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتری انجام می گیرد .

تجارت اینترنتی باعث می شود ارتباط شرکتها بنگاهها و کلیه نهاد ها ی مرتبط با تجارت ساده تر و سریع تر انجام گیرد .تجارت الکترونیک مجموعه ء فعالیت ها و خدماتی است که جستجوی اطلاعات، مدیریت اطلاعات و تبادلات ، بررسی وضعیت اعتبار، ایجاد اعتبار، پرداخت مجازی، گزارش گیری و مدیریت اعتبارها را در اینترنت با ارتباط دیجیتالی امکان پذیر میسازد. بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می‌دانند، در حالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد در اصل تجارت الکترونیکی می تواند کلیه جنبه‌های تجاری و اقتصادی را دربرگرفته باشد. به سادگی می‌توان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک دانست. و می توان گفت تجارت الکترونیک پل الکترونیکی بین مراکز تجاری ,خریداران و فروشندگان است[2]

1-  1اهداف تجارت الکترونیک :

هدف از تجارت الکترونیک که در واقع ترکیبی از تکنیکها و شگردهای بازرگانی است. همکاری، رقابت و بازدهی بیشتر شرکتهای مختلف می‌باشد به طوری که طی ۱۵ سال گذشته سبب توانایی شرکتها در زمینه‌هایی مثل اصلاح روشهای تجارتی و پیشرفت در زمینه ارتباطی با شرکتهای مرتبط و بالاخره گسترش دامنه بازرگانی، تجاری حتی در مقیاسهای بزرگ و جهانی شده‌است.

1-2 زیر ساخت های تجارت الکترونیک:  

1. زیر ساخت شبکه بی سیم : نیاز به تحرک ، دسترسی از راه دور و حضور همزمان اینترنت در همه جا ، سبب پیدایش شبکه های بی سیم شده است . شبکه های بی سیم یک نقش اساسی را در مبادله پیام کوتاه و تلفن بی سیم در چند سال اخیر ایفا نمودند .

2. زیرساخت عملیاتی  : عملکردهای جاری در سیستم های تجارت الکترونیک نیاز به وجود یک زیر ساخت عملیاتی دارد . یک زیر ساخت عملیاتی ف میزبان برنامه های کاربردی می شود یک پشتیبانی مداوم را برای آن سیستم ها و برنامه های کاربردی ارائه می دهد .و نسبت به نگه داری همه اجزای مورد نیاز برای کار کردن مداوم هر سیستم فناوری اطلاعات اطمینان می دهد .

3. زیرساخت دامنه اینترنت :  یک سیستم تجارت الکترونیک اینترنتی به عملیات بدون نقص زیر ساخت دامنه اینترنت نیاز دارد . زیرساخت دامنه اینترنت همان چیزی است که ما آن را به [1]DNS (سیستم نام دامنه) می شناسیم . این زیرساخت امکان انجام جستجوی سریع سایتهای تجارت الکترونیک در اینترنت را می دهد.

4. میزبان شدن برنامه کاربردی :  اگرچه در سیستم های تجارت اکترونیک برای میزبانی ، نیاز مطلقی وجود ندارد ولی زیرساخت میزبانی یک برنامه کاربردی یک راه ورود به عرصه تجارت الکترونیک را برای سازمانهای کوچک ارائه می دهد .

5. زیرساخت پرداخت :  سیستم های تجارت الکترونیک بدون وجود یک زیرساخت پرداخت کامل نخواهند بود . زیرساخت پرداخت ، پرداختهای بین بخش ها را آسان ساخته و پرداخت های مختلف را با هم هماهنگ و سازگار می کند .

6.  زیرساخت اینترنت : دسترسی به اینترنت اساس و سنگ بنای تجارت الکترونیک است . [2]ISP ها و [3]NSP ها ( ارائه دهندگان خدمات شبکه ) دسترسی به اینترنت را توسط کانالهای مختلف تسهییل می کنند .

7. زیرساخت کلید عمومی : سیستمهای تجارت الکترونیک به خاطر طبیعت شان نیاز به کنترلهای امنیتی دارند . رمز نگاری کلید های عمومی فرصت هایی را برای راه حل های تجارت الکترونیک امن ارائه می دهند .

8. زیرساخت قانونی : اداره کردن تجارت به صورت الکترونیکی تعداد زیادی شاخه دارد که شرکتها در هنگام ارائه برنامه های کاربردیتجارت الکترونیک خود باید به آنها توجه خاص داشته باشند .

9. معماری شبکه : معماری شبکه یک شرکت باید آنقدر قابل انعطاف باشد که بتواند پیوستگی و ارتباط بین مؤسسات عمومی ( دولتی ) ، کارمندان راه دور شرکای تجاری را حفظ کند .[3]

 

 

1-3 مزاياي استفاده از تجارت الكترونيكي
به طور كلي مزاياي استفاده از تجارت الكترونيكي را مي‌توان به پنج دسته تقسيم كرد كه شامل بستر ارتباطي، از بين رفتن واسطه‌ها، افزايش قدرت خريداران و پيدايش بازارهاي جديد براي توليد كنندگان، سفارشي كردن محصولات درخواستي و خدمات پشتيباني قوي و پيدايش مؤسسات اقتصادي نو پا و رقابت سراسري است.

       1- بستر مناسب اطلاعاتي و ارتباطي
يكي از امكاناتي كه اينترنت در اختيار تجارت و بازرگاني قرار مي‌دهد اطلاعات نسبتاً كامل و گسترده‌اي است كه در مورد هر كالا چه از نظر فني و چه به لحاظ تجاري مي‌توان يافت. امكاني كه در دنياي واقعي، ارزش تجاري بسيار زيادي دارد اما بدون صرف هزينه و زمان زياد به‌دست نمي‌آيد. ارزش ديگر تجارت الكترونيكي آن است كه امكان ايجاد ارتباط با همه افرادي كه براي تكميل يك فرآيند بازرگاني لازم است با آن‌ها تماس گرفته شود، در كوتاه‌ترين زمان از طريق چت-میل[4] و روش‌هاي ديگر امكان‌پذير است.

       2- حذف نسبي واسطه ها
حذف واسطه‌ها يكي ديگر از ارزشمندترين دستاوردهاي تجارت الكترونيكي مي باشد كه باعث كاهش بي‌سابقه قيمت كالاها و خدمات در جهان شده است. براساس برآوردهاي انجام شده، حذف واسطه‌ها و ايجاد ارتباط مستقيم بين خريداران و فروشندگان بين 15 تا 50 درصد موجب كاهش قيمت تمام شده كالاها و خدمات براي مشتريان شده است.

 


         3- افزايش قدرت خريداران و پيدايش بازارهاي جديد براي توليد كنندگان
ارتباط اينترنتي فرصتي را در اختيار خريداران قرار مي‌دهد كه بتوانند با طيف گسترده‌اي از توليدكنندگان در سرتاسر جهان ارتباط برقراركنند و از اين طريق به تقاضاي  مورد نظر خود از بين پيشنهاد‌هاي مختلف برسند و در مقابل فروشندگان قدرت چانه‌زني بيشتري براي كسب امتياز و مزاياي بيشتر داشته باشند. در صورتي‌كه در دنياي حقيقي به علت محدوديت‌هاي ناشي از فاصله جغرافيايي، مشتريان چنين قدرت انتخابي ندارند.
البته اين ساختار براي توليدكنندگان هم داراي مزايا و امتيازات فراواني است. از جمله مي‌توان به امكان عرضه و فروش محصولات به تمام مردم جهان اشاره ‌كرد. در واقع تجارت الكترونيكي به توليدكنندگان امكان جهاني شدن محصولاتشان را با صرف هزينه كم (نسبت به آنچه كه در مقابل به‌دست مي‌آيد) مي‌دهد. شايد جالب باشد كه بدانيد به عنوان مثال، جلد پنجم كتاب داستاني هري‌پاتر توانسته است با استفاده از شيوه فروش آن‌لاين  در شب اول انتشار خود فروشي معادل يك ميليون جلد را در جهان داشته باشد. امكان وقوع چنين حادثه شيريني براي ناشر اين كتاب در دنياي حقيقي، آن‌ هم در مدت زماني كوتاه، يا اصلاً محال بود يا به امكانات گسترده مالي و تبليغاتي و توزيع نياز داشت كه هر سازماني توانايي انجام آن را دارا نيست.

        4- سفارشي كردن محصولات و خدمات پشتيباني قوي
مزيت ديگر تجارت الكترونيكي آن است كه شما قادر خواهيد بود كه محصولات مورد درخواست خود را به صورت سفارش و مطلوب خود خريد كنيد. به عنوان مثال ما مي‌توانيم هنگام مراجعه به سايت شركت Dell كامپيوتر مورد درخواست خود را با همان خصوصياتي كه مايليم، سفارش داده و خريداري  كنيم. در اين فرايند  روش كار شركت دل براي قبول سفارش در خواستي به اين صورت است كه ابتدا امكان انتخاب و ارائه پيشنهاد در اختيار مشتري قرار مي‌گيرد. سپس پيشنهاد مشتري با توجه به امكانات شركت مورد بررسي قرار گرفته و نهايتاً مورد قبول يا عدم قبول قرار مي‌گيرد. در صورت قبول درخواست، مراحل بعدي ثبت سفارش و دريافت مبلغ طي مي‌شود و اعلام ارسال كالا و شيوه پيگيري محموله در مدت ارسال از طريق فرستادن پست الکترونیک[5] ‌هاي متعدد انجام مي‌شود. مشتري نيز به نوبه خود مي‌تواند زمان دريافت را اعلام نمايد. نهايتاً مشتري مي‌تواند با دادن اطلاعات مختلف در‌مورد كالاهاي خريداري شده و برقراري ارتباط الكترونيكي با شركت توليدكننده نسبت به رفع نقص كالاي مورد نظر اقدام نمايد.
شركت‌هايي كه از اين طريق به فروش محصولات و خدمات خود اقدام مي‌كنند به طور دائم از طريق روش هاي مختلف، سريع و كم هزينه در ارتباط با مشتريان خود هستند و پشتيباني قوي باعث ترغيب مردم به خريد از اينترنت مي‌شود. در سال‌هاي نخست رواج شيوه الكترونيكي فروش كالا، استفاده از اين روش فقط براي كالاي كوچك و ارزان مثل ساعت، عروسك، كتاب، لباس استفاده مي‌شد اما اكنون با توجه به رشد روزافزون تجارت الكترونيكي، صنايع بزرگي همچون صنعت ماشين سازي نيز به اين روش رو آورده‌اند. مثلا با مراجعه به سايت شركت فورد مي‌توانيم ماشين مورد درخواست خود را از نظر رنگ يا امكانات جانبي به دلخواه انتخاب كنيم.

                 5- پيدايش مؤسسات اقتصادي نوپا و رقابت سراسري
يكي از پيامدهاي تجارت الكترونيكي ايجاد مؤسسات جديد اقتصادي است كه توانايي رقابت و حتي در مواردي سبقت گرفتن از شركت‌هاي كهنه كار را دارند. درحال حاضر دو نوع بازار خريد و فروش يعني بازار سنتي و حقيقي و بازار مجازي و مبتني بر شبكه به موازات يكديگر عمل مي‌كنند و هر كدام داراي قواعد تجارتي خاص خود هستند كه گاه داراي خصوصياتي مشترك و گاه با يكديگر متفاوت هستند. در برخي موارد كسب و كارهاي نوپا توانسته‌اند با ايجاد سياست‌هاي كاربردي در بازار جديد مجازي گوي رقابت را از رقباي سنتي بگيرند و بازار محصولات مختلف را تصاحب كنند. مثلا مي‌توان به رقابت بين مؤسسه BarnesNoble و شركت Amazon در خريد و فروش كتاب يا موارد ديگري چون Dell در كامپيوتر و etoys در اسباب بازي اشاره كرد.[4]

1-4 معایب تجارت الکترونیک

1.      تاَثیر ناشناخنه آن بر روابط اجتماعی انسان

2.      ورشکستگی به علت عدم توانایی شرکتهای کوچک و کاهش تولید

 

1 -5 مدلهای تجارت الکترونیک

•       تجارت Business to Business-B2B

•       تجارت  Business to Consumer-B2C

•       تجارت Consumer to Consumer-C2C

•       تجارت Business to Administration-B2A

•       تجارت Consumer to Administration-C2A

•       تجارت  Government to Government- G2G

•       تجارت Government to Business -G2B

•       تجارت G2E- Government to Employee

•       تجارت  PEER TO PEER-  P2P

 

 

1-5-1 تجارت  -B2Bبنگاه با بنگاه[6]

اين نوع تجارت ، تجارت بين دو بنگاه مي باشد. براي انجام خريد و فروش عمده توسط تجارت الكترونيك، از سرويس B2B استفاده مي شود. به عنوان مثال چنانچه توليد كننده يك ماده اوليه بخواهد توليدات خود را از طريق تجارت الكترونيك به يك خريدار بفروشد، مي بايست هر دو طرف معامله از سرويس B2B استفاده كنند.

1-5-2 تجارت [7]B2C

•       اين نوع تجارت ، تجارت بين بنگاه و مصرف کننده مي باشد. تجارت الکترونيکي بين بنگاه و مشتري بسيار متداول است. در حال حاضر زمينه فروش کالا و خدمات که از طريق اينترنت و بر اساس B2C انجام مي پذيرد.

1-5-3 تجارت C2C[8]

•       در تجارت C2C يا تجارت بين مصرف کننده و مصرف کننده انواع مزايده و مناقصه کالاها از طريق اينترنت قرار مي گيرد. نمونه اي از اين نوع تجارت الکترونيک را مي توان در سايت EBay مشاهده نمود.

 

 

 

1-5-4 تجارت [9]B2A

•       اين نوع تجارت شامل کليه فعالیتهای مالي و تجاري بين شرکتها و سازمانهاي دولتي مي باشد. تأمين نيازهاي دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض از جمله مواردي است که مي توان در اين گروه گنجاند.

1-5-5 تجارت [10]C2A

•       اين گروه هنوز پديدار نشده است ولي تعاملات مربوط به پرداخت ماليات بر درآمد اشخاص و هر گونه امور کسب کار که بين دولت و آحاد مردم متصور است در اين گروه قرار مي گيرد.

1-5-6 تجارت  [11]G2G

•       براي انجام معاملات و قراردادها ميان دو كشور از اين سرويس استفاده مي شود . براي نمونه ، چنانچه دو كشور يا دو موسسه دولتي بخواهند در زمينه صادرات و واردات قراردادهايي ببندند ، بايد از اين سرويس‌ها استفاده كنند . اين سرويس مي‌تواند سرويس‌هاي ديگري را نيز در برداشته باشد . مانند : -G2C Government To Citizen ( موسسه دولتي به شهروند )

 

 

 

 

1-5-7 تجارت  [12]G2B و تجارت [13]G2E

مؤسسه دولتي به بنگاه اقتصادي G2B-    

•       مؤسسه دولتي به كاركنان G2E-

        براي اينكه بتوان سرويس هاي  G2G, G2C , G2B , G2E , را به كار گرفت , نخست بايد دولت الكترونيكي پياده سازي شود. 

1-5-8 تجارت  P2P[14]

•       مدل تجارت الكترونيكى P2P براى تسويه حساب كردن شركت كنندگان در حراج بافروشنده است كه مشهورترين آنها سرويسى است به نام PAYPAL . تجارت P2P در چهارچوبى كار مى كند كه افراد بتوانند مستقيما  با هم پول رد و بدل كنند و در حاليكه سهم اصلى داد و ستد پولى را نقل وانتقالات رو در رو بعهده دارد، فن آورى تلفن هاى همراه تعداد افراد بيشترى را در دادوستد غيرحضورى سهيم مى كند.

1-5-9 مزاياي تجارت B2C

1.      کاتولوگ و مشخصات کالاها به سهولت قابل دسترسي و مشاهده بوده و مشتري قادر است بر اساس ويژگي هاي متعدد همچون نام،نوع،رنگ،وزن،قيمت و... کالاي مورد نظر خود را پيدا کند. توضيح کالاها مي تواند به همراه تصاوير متعدد بوده و در عين حال مي تواند شامل تصاوير سه بعدي نيز باشد.

2.      کالا ها و خدمات مي توانند توسط بقيه خريداران نظر دهي شوند و مشتري قادر است از نظرات بقيه خريداران مطلع شود.

3.      خريد از فروشگاه مي تواند به صورت 24 ساعته در تمام ايام هفته انجام گيرد. (7-24)

4.      بعضي از محصولات همچون نرم افزار ، کتابهاي الکترونيکي ، موسيقي، فيلم،... در همان زمان خريد قابل دريافت از سايت فروشگاه است.

5.      کالا ها معمولاً از فروشگاه هاي فيزيکي ارزانتر است(به علت کم بودن هزينه هاي سربار فروشگاه وزياد بودن تعداد خريداران)

6.       فشار و استرس معمول در هنگام خريد از يک فروشگاه فيزيکي به هنکام خريد از يک فروشگاه الکترونيکي وجود نخواهد داشت.

7.      مقايسه انواع گوناگون يک کالاي خاص در فروشگاههاي مختلف مي تواند به راحتي انجام گيرد.فاصله بين اين فروشگاه ها يک Click است.

8.      خريدار قادر است کليه فروشگاه ها را براي يافتن مناسبترين قيمت براي کالاي مورد نظر خود جستجو کند.

9.      خريدار پس از انتخاب کالا،به سادگي و با فشردن چند کليد قادر به انجام سفارش و پرداخت هزينه ها بوده و بعد از مدت معيني کالاي خريداري شده را در منزل خود در يافت خواهد کرد.

10.  بعد از دريافت کالا ،اگر مشکلي در کالاي دريافت شده موجود باشد ، خريدار مي تواند به سايت فروشگاه مراجعه کرده و از امکانات ارجاع کالا استفاده کند.

 

 

1-6 امتيازات تجارت الکترونيک از ديدگاه فروشندگان و صاحبان فروشگاههاي الکترونيکي

1.      هزينه راه اندازي فروشگاه الکترونيک بسيار کمتر از فروشگاه فيزيکي است.

2.       تبليغ محصولات به راحتي و به ارزاني در سطح جهان ميسر است.

3.       مشتريان منحصر به يک منطقه يا کشور خاص نبوده و محيط فروشگاه با مرزهاي جغرافيايي محدود نخواهد بود.

4.      رقابت جهت جذب مشتري، سبب ارتقاء کيفيت محصول مي گردد.

5.       اضافه کردن سرويس هاي جديد نظير پشتيباني ،خدمات،جوابگويي سوالات مشتريان و غيره مي تواند به سهولت انجام پذيرد.

6.       تعداد مشتريان و خريداران به سرعت قابل افزايش است.

7.      نرخ سود در مقابل هزينه هاي مصرفي ، افزايش خواهد داشت.

8.      ارتباط با توليدکنندگان کالا ها ،با حذف واسطه ها بهينه خواهد شد.

9.      ارتباط با توليدکنندگان و مشتريان به سهولت از طريق صفحات وب و ايميل صورت مي پذيرد.

 

1-7 مراحل فرایند تجارت الکترونیک

·        مرحله اول بررسی[15] است که در آن خریدار محصول محصول مورد نظر خود را در سایتهای مربوطه بررسی می کند

·        پس از این مرحله خریدار با فروشندگان مختلف راجع به پارامترهای قیمت ، نوع ، زمان تحویل ، خدمات پس از فروش ، نحوه پرداخت و غیره مذاکره[16] میکند و یک فروشنده را انتخاب می کند .

·        بعد از مذاکره بین خریدار و فروشنده قرار داد[17] بسته می شود .

·        اکنون نوبت مهمترین مرحله تجارت الکترونیک یعنی[18] الکترونیک است . انجام هیچ معامله ای بدون پرداخت کامل نیست . در این مرحله به گونه ای خریدار پول محصول خریداری شده را به فروشنده پرداخت می کند .

·        پس از پرداخت ، محصول خریداری شده به خریدار تحویل[19] داده می شود .

·        در نهایت فروشنده با خدمات پس از فروش[20] از محصول خود حمایت می کند .

پرداخت جزء اصلی در تجارت است . هیچ معامله ای بدون پرداخت کامل نیست .

 

2-                     پرداخت الکترونیک

2-1  مسايل مالي و پرداخت در تجارت الكترونيكي:

باتوجه به رشد اينترنت و مسئله خريد كالاها از اينترنت، مكانيسم هاي مختلفي براي پرداخت در برابر خريد موردنظر مطرح شد. در واقع پرداخت در تجارت الكترونيك، نياز به مكانيسم هاي پرداخت ارزان و سريع دارد. در اين راستا روشهاي پرداختي گوناگون ايجاد شده اند، كه هريك قابليت خاص خود را دارد و در بعضي موارد شبيه به پول واقعي هستند.

مکانیسم پرداخت الکترونیک

1.      پرداخت کننده[21]: کسی است که بابت چیزی پول پرداخت می کند . در واقع مشتری است

2.      دریافت کننده[22] : کسی است که بابت چیزی پول دریافت می کند . در واقع فروشنده است .

3.      بانک کارگزار مشتری[23]: یا موئسسه صادر کننده اعتبار برای مشتری

 

2-3ویژگی های یک روش پرداخت الکترونیکی مناسب

1.      امنیت[24] : آیا اطلاعات مالی و شخصی را به روشی می توان تغییر داد که مانع از افشاء آن برای گروههای غیر مجاز گردد ؟

2.      قابلیت بررسی[25] : یعنی اینکه سیستم بتواند تمام جنبه های تراکنش را ثبت کند تا در صورت لزوم استفاده گردد .

3.      کارایی[26] : انجام تراکنش با هزینه زمانی کم قابلیت اطمینان بالا

4.      قابلیت اطمینان[27] : آیا سیستم به قدر کافی مستحکم است که تراکنش ها یا پول را در صورت قطع برق ، خراب شدن سرور ، خرابی های شبکه یا ورودی پیش بینی نشده از طرف کاربران از دست ندهد؟

5.      مقیاس پذیری[28] : در صورت افزایش بار کاری و افزایش منابع ، کارایی کم نشود .

6.       قابلیت مجتمع شدن[29] : آیا سیستم قابلیت مجتمع شدن با سیستم حسابداری یا پرداخت دیگر را دارد ؟

7.      قابلیت پذیرش[30] : آیا سیستم از سوی کاربران پذیرفته خواهد شد؟

8.      هزینه پایین[31] : هزینه انجام هر تراکنش در آن در حد پایین باشد .

9.      گمنامی[32] : اینکه مشتری بدون نیاز به معرفی خود قادر به پرداخت باشد

 

2-4 مدلهای پرداخت الکترونیک

1.      مدل پرداخت مستقیم مانند پول[33] : در این مدل ارتباط مستقیم بین پرداخت کننده و دریافت کننده وجود دارد. پرداخت کننده ابتدا از یک بانک با دادن پول نشانه[34] دریافت می کند . سپس این نشانه را به دریافت کننده می دهد . دریافت کننده این نشانه را به بانک کارگزار خود و به حساب خود می گذارد . در نهایت بانک کارگزار دریافت کننده[35] و بانک کارگزار پرداخت کننده با هم تسویه حساب می کنند . از نمونه های واقعی بر مبنای این مدل می توان پول دیجیتالی[36] را نام برد.

 

 

2.      مدل پرداخت مستقیم برمبنای حساب[37]  در این مدل ارتباط مستقیم بین پرداخت کننده و دریافت کننده وجود دارد . پرداخت کننده یک سند پرداخت به دریافت کننده می دهد . دریافت کننده این سند را در بانک کارگزار خودبه حساب خود می گذارد . سپس بانک کارگزار دریافت کننده و بانک کارگزار پرداخت کننده با هم تسویه حساب می کنند . در نهایت پیامی از طرف بانک کارگزار پرداخت  کننده به وی مبنی بر انجام پرداخت می رسد . از نمونه های واقعی برمبنای این مدل می توان چک الکترونیکی[38]  را نام برد .

3.      مدل پرداخت غیر مستقیم کشش برمبنای حساب[39] در این مدل ارتباط مستقیم بین پرداخت کننده و دریافت کننده وجود ندارد . دریافت کننده آغازگر جریان پرداخت است و اطلاعات حساب پرداخت کننده را در اختیار دارد . روند انجام پرداخت بدین صورت است که دریافت کننده از بانک کارگزار خود تقاضای وجه را از حساب پرداخت کننده در بانک وی به حساب خود می کند . سپس بانک کار گزار دریافت کننده و بانک کارگزار پرداخت کننده با هم تسویه حساب می کنند .  در نهایت پیامی از بانک کار گزار پرداخت کننده مبنی بر پرداخت می رسد . از نمونه های واقعی برمبنای این مدل می توان کارت اعتباری[40] را نام برد .

4.      مدل پرداخت غیر مستقیم فشار بر مبنای حساب[41] در این مدل ارتباط مستقیم بین پرداخت کننده و دریافت کننده وجود ندارد. پرداخت کننده اغاز گر جریان پرداخت است و اطلاعات حساب دریافت کننده را در اختیار دارد . انجام پرداخت به این صورت است که پرداخت کننده از بانک کارگزار خود تقاضای انتقال وجه را از حساب خود به حساب دریافت کننده در بانک کارگزار وی می دهد. سپس بانک کارگزار دریافت کننده و بانک کارگزار پرداخت کننده با هم تسویه حساب می کنند . درنهایت پیامی از بانک کارگزار دریافت کننده به وی مبنی برانجام پرداخت می رسد . این مدل شبیه پرداخت سنتی در دنیای واقعی است ولی به صورت الکترونیک پیاده سازی نشده است .

 

2-5          روشهای پرداخت

2-5-1 کارت اعتباری[42]

کارتهای حافظه ای موجب یک تحول شگرف در فرصتهای تجاری شد . کارتهای حافظه ای ، کارتهای الکترونیکی هستند که می توان در آنها مبلغی را وارد کرد و سپس در هر پرداختی که کارت را قبول می کند می توان از آن استفاده کرد . کارتهای حافظه ای تراشه ای هستند که بطور خودکار مبلغ خرید را از کارت کم کرده و به فروشندگان منتقل می کنند . به دلیل ساده بودن فرایند از این کارتها برای خرید های کوچک می توان استفاده کرد . کارتهای حافظه ای ، ابزار منحصر به فردی را برای غلبه بر کلاه برداری در اختیار صادر کننده قرار می دهند . [5]

2-5-2    امضائ دیجیتال[43]

امضاء های دیجیتال فناوری دیگری است که توسط رمز نگاری کلید عمومی فعال گردید و این امکان را به مردم می دهد که اسناد و معاملات را طوری امضاء کنند که گیرنده بتواند هویت فرستنده را تاَیید کند . امضاء دیجیتلای شامل یک اثر انگشت ریاضی منحصر به فرد از پیام فعلی است که به آن One – Way – Hash  نیز گفته می شود .

کامپیوتر گیرنده پیام را دریافت می کند و هماند الگوریتم را روی پیام اجراء می کند ، امضاء را رمزگشایی کرده و نتایج را مقایسه می کند . چنانچه اثر انگشت ها یکسان باشند گیرنده می تواند از هویت فرستنده و صحت پیام مطمئن شود . این روش تضمین می کند که پیام در طول انتقال دستکاری نشده است . امضاء دیجیتال برای هر پیام یگانه و منحصر به فرد است .

به عبارت دیگر امضاء دیجیتالی روشی است که با استفاده از رمز نگاری کلید عمومی اهراز هویت ، عدم انکار ، محرمانگی و جامعیت داده ای را تاَمین می کند .

 

 

2-5-3            چک الکترونیک[44]

چکهای الکترونیک صرفاً نسخه ای از چکهای کاغذی در دنیای واقعی هستند . این چکها اصولا یکسان و مانند چکهای کاغذی عمل می کنند . اما می توان هزینه ها را تا حدودی کاهش داد . زیرا برای نوشتن ، ذخیره کردن ، بازیابی و پست کردن هیچ گونه کاغذی مصرف نمی شود . امضاء دستی هم با امضاء الکترونیک بر روی چک الکترونیکی تعویض می شود . این امر هویت صاحب چک را مشخص می کند . [5]

 

 

3-                       پول دیجیتال

ایده پول دیجیتال از سال 1990 در یکی از بانکهای اصلی لندن آغاز و منجر به ایجاد Mondex int  شد. این مؤسسه مسؤل تخصیص مجوز های حقوقی Mondex در سراسر جهان و توسعه محصولات جدید در پایه تکنولوژی Mondex است. این مؤسسه ضمناً مسؤل اطمینان از عملیات متقابل میان مجوز های Mondex در سراسر جهان ، ایمنی و مدیریت ریسک و گواهی تمام تجهیزات Mondex برای استفاده در سراسر جهان است .

Mondex از سال 1997 در امریکا فعالیت خود را آغاز کرد و اجرای این طر را در کشور توسعه و سرعت داد [5]

 

3-1 پول دیجیتالی دارای ویژگی های زیر است:

1.      قابل استفاده توسط هر کسی که آن را در اختیار دارد می باشد .

2.      به عنوان پول واقعی شناخته شده و به سادگی به پول قانونی تبدیل می شود .

3.      قابل استفاده برای تمام پرداختهای کوچک می باشد .

4.      استفاده ، ذخیره ، خرج کردن و تبدیل آن ارزان است .

5.      هنگام خرج کردن نیازی به شناسایی پرداخت کننده ندارد .

6.       پول های دیجیتالی می توانند انتقال ارزش خود را پشتیبانی کنند و نیازی به ارتباط با برخی از پشتیبان کننده ها یا موسسات مالی طرف سوم برای تاَیید معامله ندارند .

3-2 سیستم Cyber Cash

این سیستم از یک مبادله تجاری دیجیتالی ساده استفاده می کند .اساس خدمات آن ، مبادلات ایمن ، اختصاصی و معتبر می باشد . در این سیستم مکانیسمی ارائه می شوند که در آن از تکنولوژی رمز نگاری جدید شامل کلیدهای رمز عمومی و اختصاصی و امضاء دیجیتالی از طریق نرم افزار مخصوص سرویس دهنده و سرویس گسرنده استفاده می شود .

Cyber Cash از سال 1994 پایه ریزس شد و هدف مؤسسین آن همکاری با مؤسسات مالی و بازرگانان جهت ارائه سیستم پرداخت اینترنتی قابل قبول بود . Cyber Cash نرم افزاری است که میبایست بر روی سایت فروشنده و کامپیوتر خریدار نصب شود  . [5]

 

3-3  کیف الکترونیک[45]

یا کیف پول الکترونیکی استراتژی پرداخت E – Walet مربوط به شرکتCard Master  است . این شرکت چند نوع کیف الکترونیکی ارائه کرده است که مشتریان براساس نیاز  بازار می توانند از آنها استفاده کنند . کیفهای الکترونیکی برنامه های نرم افزاری هستند که در کنار کامپیوتر شخصی صاحب کارت یا سرویس دهنده عضو یا ارائه کننده خدمات شبکه نگهداری می شود . این برنامه شامل اطلاعات تمام پرداختهای ضروری ، صورتحسابها و حمل کالا به ازاء هر خرید در شبکه است .[5]

 

 

 

 

نتیجه گیری :

با رشد روز افزون و سریع علم تر تمام جهات به خصوص در بخش تجارت می توان گفت که در آینده ای نچندان دور دیگر استفاده از پول های کاغذی و دسته چکهای کنونی که از امنیت پایین ، هزینه بالا ، نگهداری سخت برخوردار هستند جای خود را به پول و چکهای الکترونیکی خواهند داد به طوری که هم از امنیت فوق العاده برخوردار خواهد بود و هم اینکه دیگر از کاغذ برای تولید پول استفاده نخواهد شد .  تجارت سنتی جای خود را به تجارت مجازی خواهد داد که این امر باعث می شود یک رقابت جهانی بین تولید کنندگان رخ دهد که می توان گفت این خود باعث بهبود کیفیت تولیدات و کاهش قیمت آن به دلیل حذف واسطهای اضافی می شود تمام این ها مستلزم یک زیرساخت قوی و مطمئن برای کشور است که این زیرساخت را باید دولت بوجود آورد و لازمه تجارت الکترونیک موفق این زیرساخت است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع :

[1] :  E-COM (PDF)

[2] : http://mirnezami.persianblog.ir/post/46/

[3] : کتاب تجارت الکترونیک نوشته : امیر علیخانزاده (عضو هیاَت علمی دانشگاه فردوسی مشهد)

[4] : http://www.shabakeh-mag.com/Articles/Show.aspx?n=1001233
[5] :http://www.khodabin.com

 

،گزارش فنی Sun Grid Engin    پ.حیاتی،شبکه های محاسباتی [1]

 [2]  ح.نیکونیا،شبکه های محاسباتی گرید،پایان نامه دوره کارشناسیکامپیوتر،موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی سجاد،1386 . 

[3]  ا.صفایی،«فناوری گرید انقلابی در فناوری اطلاعات که به وعده های اینترنت عمل می کند» ، ماهنامه شبکه،شماره 59 ،385 .

   [4]  ف.گاگیلاردی ،وف.گری ،«عالم پیرـگرید جوان»،ترجمه س.م.ناطق الاسلام ،ماهنامه شبکه ،شماره 79 ،ص 1-4 ،1386 .

 



[1] Domain Name Servise

[2] Internet Service Provider

[3] Network Service Providers

[4] Chat- Mail

[5] E-Mail

[6] Business to Business

[7] Business to Consumer

[8] Consumer to Consumer

[9] Business to Administration

[10] Consumer to Administration

[11] Government to Governmet

[12] Government to Business

[13] Govrnment to Employee

[14] Peer to Peer

[15] Cataloging

[16] Negotation

[17] Contract

[18] Payment

[19] Delivery

[20] After Sale Support

[21] Payer

[22] payee

[23] Issuer

[24] Security

[25] Audit Ability

[26] Efficiency

[27] Reliability

[28] Scalability

[29] Integration

[30] Acceptability

[31] Low Cast

[32] Anonymity

[33] Direct Cash Kike

[34] Token

[35] Acquirer

[36] Digital E-Cash

[37] Direct Account  Based

[38] E-Cash

[39] Account Based Indirect Pull

[40] Credit Card

[41] Account Based Indirect Pull

[42] Credit Cards

[43] Digital Signature

[44] Electronic Chek

[45] E-Walet



نوشته شده در تاريخ Tue 2 Mar 2010 توسط مجتبی موسوی

شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

دانلود